L'Estat deroga el ramal de la MAT de Riudarenes i inclou la nova alternativa
L'Estat ha derogat, finalment, el ramal de la MAT de Riudarenes i ha inclòs la línia alternativa dins la planificació energètica fins al 2026. El BOE publica l'acord que adoptat pel Consell de Ministres, que enterra definitivament el projecte de línia de 400 kiloVats que creuava les Guilleries. Des de la plataforma No a la MAT, s'han mostrat satisfets d'aquest aconteixement, però han declarat que es mantindran alerta per vetllar perquè es compleixin els criteris establerts.
L’alternativa presentada pel Govern, que ha estat negociada i consensuada amb tots els agents implicats, consisteix en 5 quilòmetres de línia de 400 kV que sorgirien del suport 139 o 140 de la línia Vic-Bescanó, una subestació 400/220 kV que s’ubicarà al costat de l’Ecoparc de la Selva, i una línia de 220 kV de 14 quilòmetres que discorrerà en la seva totalitat per corredors d’infraestructures com la carretera C-25 o la línia fèrria d’alta velocitat. A més, aquesta línia de 220 kV tindrà un tram de 2 quilòmetres soterrat, per atendre les servituds de l’aeroport, i un tram de 5 quilòmetres en què es compactarà amb altres línies ja existents
El disseny de la proposta, a banda de reduir l’impacte paisatgístic, social i sobre la biodiversitat, permet mantenir els objectius de la infraestructura, que són reforçar el subministrament elèctric al sud de la Costa Brava i al nord del Maresme, millorar l’alimentació de la línia fèrria d’alta velocitat i atendre noves demandes a la zona, com la que suposarà la nova dessalinitzadora de la Tordera. De fet, si es compleixen els terminis, la nova dessalinitzadora ja entrarà en funcionament amb tot el seu subministrament elèctric en servei i, a més, la nova proposta preveu que es connecti directament a la xarxa de 220 kV, tot reduint els costos energètics del seu funcionament.
Aquesta proposta es va traslladar tant al Ministerio de Transición Ecológica y Reto Demográfico com a REDEIA perquè fos inclosa en la modificació del Plan de Desarrollo de la Red de Transporte de Energía Eléctrica 2021-2026, que finalment ha estat derogada.
Amb motiu de la derogació del ramal, la plataforma va convocar una assemblea on van aprovar que la seva estratègia a seguir d'ara endavant serà vetllar perquè l'alternativa es desenvolupi d'aquí al 2027, i treballar per un nou model energètic, començant per la creació d'una comunitat energètica local a Santa Coloma de Farners.
El lloc que es va escollir no va ser a l’atzar, la biblioteca, ja que ha estat escenari de múltiples assemblees i actes relacionats amb la lluita contra la MAT, com per exemple la consulta popular sobre aquesta infraestructura que es va fer el 26 de gener de 2014 amb 6.001 vots, quasi la totalitat en contra.
Amb l’objectiu de facilitar el màxim d’informació sobre el moment actual, a l’acte hi ha estat convidat el director general de Polítiques Ambientals i Medi Natural, Marc Vilahur, que ha fet una exposició detallada de la proposta i ha resolt dubtes de les persones assistents. Vilahur ha exposat els motius que justifiquen la necessitat de fer una intervenció i ha donat detalls sobre els criteris que el territori demanava i que s’han tingut en compte, així com els condicionants que també han condicionat la proposta final.